Saturday, February 27, 2010

KONSEP WALA DAN PENYELEWENGANNYA DALAM GERAKAN ISLAM!

Mengupas isu di atas bukanlah sesuatu yang mudah terutama oleh makhluk seperti saya yang teramat dangkal dalam pengetahuan ilmu-ilmu Islam dan teramat sedikit pula sumbangan saya kepada gerakan Islam. Cuma bersandarkan kepada sabda rasulullah s.a.w. yang bermaksud "Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat" maka saya memberanikan diri untuk membicarakannya diruangan siber ini. Mungkin saudara-saudara yang membacanya dapat memberikan komen dan sebagainya selepas ini. Disini saya qoute satu artikel yang dipaparkan dalam sebuah laman web http://micet.forumotion.com/umum-f36/konsep-amal-jama-i-dalam-gerakan-islam-t168.htm .


KONSEP 'AMAL JAMA'I DALAM GERAKAN ISLAM
ahmadytiryaq on Wed Jul 15, 2009 9:24 pm

'Amal jama'i adalah merupakan satu tuntutan harakah yang panduannya disebut di dalam Al-Quran yang bermaksud:''Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.'' (Al-Saff: 4)

Di dalam hadith, Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud:''Diriwayatkan daripada Huzaifah bin al-Yamani r.a. katanya:''Manusia sering bertanya kepada Rasulullah s.a.w. mengenai amalan-amalan yang baik, tetapi aku telah bertanya tentang amalan-amalan jahat kerana aku takut ia akan menimpa diriku, lalu aku bertanya: Wahai Rasulullah! Dahulu kami berada dalam kejahilan dan kejahatan, kemudian Allah mengurniakan kepada kami kebaikan (kebenaran), adakah selepas kebenaran ini akan berlaku pula kejahatan? Rasulullah menjawab: Ya. Aku bertanya lagi: Adakah akan berlaku pula kebaikan selepas kejahatan itu? Rasulullah menjawab: Ya, tetapi ketika itu terdapat kekurangan dan perselisihan. Aku bertanya apakah yang dimaksudkan dengan kekurangan dan perselisihan itu? Rasulullah menjawab dengan bersabda: Iaitu satu kaum yang tidak beramal dengan sunnahku dan mengikut selain dari jalanku, di antara mereka itu ada yang kamu kenali dan ada
yang kamu tidak mengenalinya. Aku bertanya lagi: Adakah kejahatan akan berlaku lagi selepas itu? Rasulullah menjawab: Ya, ketika itu ada orang-orang yang menyeru atau mengajak manusia ke Neraka Jahannam, sesiapa yang menyahut ajakan mereka, maka orang itu akan dicampakkan ke dalam Neraka itu. Aku berkata lagi: Wahai Rasulullah! Sifatkan mereka kepada kami. Rasulullah menjawab: Baiklah, mereka adalah sebangsa dengan kita dan berbahasa seperti bahasa kita. Aku bertanya lagi: Wahai Rasulullah! Apakah pendapatmu sekiranya aku masih hidup lagi ketika itu? Rasullullah menjawab denga bersabda: Kamu hendaklah bersama dengan jamaah Islam dan pemimpin mereka. Aku bertanya lagi: Bagaimana sekiranya ketika itu umat Islam tidak mempunyai jamaah (kesatuan) juga tidak ada pemimpin? Rasulullah menjawab lagi dengan bersabda: Kamu hendaklah memencilkan diri kamu dari kumpulan mereka walaupun kamu terpaksa memakan akar-akar kayu dan tinggallah kamu di sana sehingga kamu mati dalam keadaan yang demikian.''

Saidina Umar al-Khattab juga ada menyebut yang bermaksud:''Tidak wujud Islam tanpa jamaah dan jamaah pula tidak akan wujud tanpa kepimpinan dan tidak wujud pula kepimpinan tanpa ketaatan.''

Bersandarkan kepada nas-nas di atas, kita hendaklah menyedari hakikat bahawa penglibatan diri di dalam jamaah Islam yang berbentuk haraki adalah merupakan satu tuntutan syara'.Di dalam merealisasikan tuntutan ini ke dalam waqi' kita di Malaysia, ikhwah yang sedang melalui proses tajnid ini hendaklah peka terhadap beberapa zaadun 'ala tariq (bekalan sepanjang perjalanan) yang perlu difahami, diamalkan dan diistiqamahkan sepanjang perjalanan ini.

Sehubungan dengan itu, dua perkara yang perlu kita programkan sepanjang kewujudan kita di sini adalah al-ghayah (matlamat) dan al-wasilah (kaedah atau cara) untuk sampai dan memenuhi al-ghayah tersebut.Al-Ghayah (Matlamat)Satu persoalan yang sewajibnya diulangi oleh setiap ikhwah dan akhawat sepanjang komitmen kita terhadap Islam dan jamaah ini ialah apakah dia matlamat kita?Hanyalah dengan matlamat yang jelas akan dapat mengurus arah perjalanan dan keberkesanan perjuangan kita. Sasaran utama dalam konteks matlamat kita ini adalah:a.Fard al-Muslim (individu muslim) yang terangkum di dalamnya rumahtangga dan keluarga Islamb.Masyarakat dan negara Islam yang terlaksana di dalamnya keseluruhan hukum dan tuntutan Allah Azza

Dalam mengisi tuntutan ini Al-Syeikh Sa'id Hawwa menyebut bahawa maratib (peringkat) amal yang dituntut adalah:

1.Individu muslim hendaklah memperbaiki dirinya sehingga memiliki anggota tubuh badan yang kuat, akhlak yang suci, daya intelektual yang tinggi (muthaqqaf), keupayaan untuk menguasai suasana aqidah yang bersih, ibadah yang benar, berjihad dengan dirinya,menjaga waktunya, teratur hidupnya, mampu memberi manfaat kepada orang lain dan setiap ikhwah hendaklah berusaha untuk mencernakan tuntutan ini dengan kesungguhan.

2.Membentuk rumahtangga muslim sehingga keluarganya dapat menampung fikrah yang dibawanya, memelihara adab-adab Islam dalam setiap urusan rumahtangganya, memilih isteri yang solehah dengan memberikan panduan kepada hak dan tanggungjawabnya, mendidik anak-anak dengan sebaik-baiknya.Begitu juga dengan pembantu rumah, membesarkan mereka dalam suasana Islam dan setiap ikhwah hendak berusaha dengan satu kesungguhan untuk memenuhi tuntutan ini.

3.Memberi panduan kepada masyarakat dengan menyebarkan dakwah dengan baik dan menghapuskan segala kemungkaran, mengajak kepada yang ma’ruf, berlumba-lumba ke arah kebaikan, menjadi unsur yang dominan dalam masyarakat sehingga dapat menguasai pendapat am (public opinion) yang disandarkan dengan pandangan Islam dan menghidupkannya dalam kehidupan am.Tuntutan ini adalah ke atas setiap individu dengan didukung oleh jamaah sebagai tenaga yang menggerakkan.

4.Membebaskan negara dari belenggu pemerintahan yang bukan Islam dalam bidang siyasah (politik), iqtisad (ekonomi) dan ruh (kerohanian).

5.Membaiki kerajaan sehingga menuruti Islam yang sebenarnya serta berkhidmat sebagai khadam ummah yang bekerja untuk kepentingan ummah. Antara sifatnya adalah sifat belas terhadap rakyat, keadilan sesama manusia dan berjimat dalam urusan perbendaharaan dan ekonomi negara. Menjadi kewajipan negara inipula untuk menjamin keamanan, perlaksanaan system perundangan pendidikan sehingga melahirkan kekuatan, menjaga kesihatan am dan sebagainya.

6.Mengembalikan penyatuan umat Islam secara keseluruhan dengan membebaskan negara yang dijajah, mendekatkan budaya antara kaum dan berusaha untuk mengembalikan system khilafah yang telah dimusnahkan.

7.Berusaha untuk mewujudkan cirri ''ustaziyat al-'alam'' (penguasaan alam) dengan penyebaran dakwah di segenap pelusuk dunia ini sehingga tidak ada lagi fitnah dan meletakkan al-Din keseluruhannya adalah milik Allah.Keempat-empat peringkat di atas merupakan kewajipan yang perlu dipikul dengan jamaah dan setiap individu yang bersama dengannya sebagai pendukung yang utama.

Lihatlah betapa beratnya tugas ini dan betapa besarnya tanggungjawab yang perlu dipikul yang mungkin dirasakan sabagai satu khayalan dan impian yang tidak akan tercapai oleh manusia tetapi Allah s.w.t. telah mengingatkan kita di dalam firmanNya yang bermaksud:''Dan (setelah Yusuf dujualkan di negeri Mesir), berkatalah orang yang membeli Yusuf kepada isterinya: ''Berilah dia layanan yang sebaik-baiknya; semoga ia berguna kepada kita, atau kita jadikan dia anak''. Dan demikianlah caranya kita menetapkan kedudukan Yusuf di bumi (Mesir untuk dihormati dan disayangi), dan untuk kami mengajarnya sebahagian dari ilmu takbir mimpi. Dan Allah Maha Kuasa melakukan segala perkara yang telah ditetapkanNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.'' (Yusuf: 21)

Kita hendaklah menganggap kehadiran kita di sini adalah kehadiran dalam marhalah al-bina' (peringkat pembinaan) dan pengemasan barisan kader perjuangan.

Maka dengan itu, antara matlamat yang perlu kita hadirkan adalah:

Pertama

Memperkemaskan diri kita dengan kefahaman Islam yang sebenarnya dengan memahami konsep tarbiyah yang syumul merangkumi tarbiyah ruhiyah; tarbiyah 'aqliyah, tarbiyah jihadiyah, tarbiyah siyasiyah (politik), tarbiyah ijtima'iyah (kemasyarakatan) dan tarbiyah jasadiyah (fizikal).Perkara yang perlu ditekan dalam pembentukan individu adalah:1.Melahirkan insane yang bertaqwa pada Allah dengan pembentukan Iman dan aqidah yang benar.

2.Pembentukan fikrah Islam yang syumul (menyeluruh)

3.Pembentukan syakhsiyah Islamiyah (personality Islam) yang sempurna melalui akhlak yang benar, hati yang bersih lagi suci, ubudiyah hanya pada Allah dan memastikan hudud (sempadan) Allah dalam setiap urusan. Perlu ditegaskan di sini bahawa musuh dan mereka yang tidak bersama dengan kita akan sentiasa mencari unsur yang negatif pada kita sebagai bahan untuk dijadikan hujah. Pastikan sahsiah ini berjalan pada setiap ketika samada ketika bersendirian, berdua mahupun ketika ramai. Cara berpakaian, cara mengatur rumah, perkembangan akademik dan budaya berfikir, cara bermuamalah dengan masyarakat semuanya mengajak kepada menzahirkan syakhsiyah Islamiyah.

4.Mewujudkan intima; dan iltizam kepada Islam, dakwah dan jamaah pada setiap masa dan di dalam suasana mana sekalipun.

5.Membentuk cirri-ciri kepimpinan dengan berpandangan jauh dan tajam terhadap isu sensitive terhadap perkembangan ummah dan bertanggungjawab dalam memikul tugas dan boleh memimpin.

6.Membentuk matlamat perjuangan yang jelas terhadap tanggungjawab individu kepada PAS dengan memahami dengan jelas akan perjuangnya iaitu:

a)Perjuangan yang bercita-cita untuk membentuk Daulah Islamiyah

b)Tanzim yang bersifat terbuka

c)Muwajahah silmiyah

d)Kepimpinan ulama dan penggabungan bersama oleh tenaga professionale)Penglibatan dalam politik sebagai wasilah selain aktiviti-aktiviti lain yang mencerminkan gerakan Islam yang syumul

Kedua

Dalam hubungan 'amal jama'i setiap nuqaba' hendaklah jelas akan konsep tanzim kita di sini dan keperluan kepada konsep wala' dan thiqah pada pimpinan. Kerja kita di sini adalah kerja yang dihasilkan dari konsep syura dan bukannya pandangan individu.Setiap keputusan yang melibatkan jamaah samada dari segi perencanaan, perjalanan dan hal ehwal ahli yang ada kaitan dengan jamaah hendaklah merupakan keputusan syura.

Komen dari saya:

Semua ahli dan pimpinan menyedari tentang wala dan peranannya dalam harakah islam. Saya melihat terdapat penyalahgunaan konsep wala ini dalam kepimpinan yang ada pada hari ini. Konsep wala' yang difahami oleh sebahagian pimpinan (terutamanya pro-UG) dan ahli ialah wala' kepada pimpinan dengan maksud wala' kepada individu tertentu seperti wala' kepada pandangan peribadi TGHH atau TGNA atau Pesuruhjaya negeri masing-masing secara mengkhinzir buta walaupun ternyata bersalahan dengan keputusan syura terutama syura yang lebih besar seperti contohnya: "keputusan memperkasakan pakatan rakyat dalam Muktamar PAS Pusat." Sebab itu saya tidak menyenangi pandangan individu seperti TGHH dalam konsep UG kerana konsep ini secara tidak langsung melonggarkan pakatan rakyat dan ianya bercanggah dengan keputusan muktamar. Sebagai pemimpin Islam adalah wajar bagi TGHH menghormati persepakatan yang telah dibuat bersama rakan komponen Pakatan Rakyat. Begitu juga tindakan Hasan Ali dalam isu SELCAT di Selangor. Seharusnya pendapat dan pandangan peribadi tidak wajar diwala'kan kerana ianya bukan kolektif atau keputusan syura. Sedangkan Rasullullah mengutamakan keputusan syura dalam melakukan sesuatu tindakan, maka sewajarnya kita sebagai pemimpin mesti mengutamakan keputusan syura berbanding pandangan individu aptahlagi pandangan-pandangan tersebut dikhuatiri boleh memecahbelahkan jamaah. Walaupun pandangan tersebut mungkin tidak salah, tetapi ianya salah dari segi tempat dan situsasinya ianya dikeluarkan. Ketika mood rakyat bersama Pakatan Rakyat, amatlah tidak wajar konsep UG diperkenalkan apatah lagi pandangan tersebut boleh meretakkan hubungan sesama rakan Pakatan Rakyat. Begitu juga tindakan sebahagian pemimpin yang cuba untuk bersekongkol dengan UMNO bagi menubuhkan Kerajaan negeri di Selangor dan di Perak. Ini sesuatu yang tidak boleh diterima oleh akal yang waras. Adakah ini keputusan syura???? Ada pimpinan mengatakan ini adalah fitnah. Jika ini adalah fitnah, sila ambil tindakan disiplin keatas Ustaz Ahmad Awang! Nak bukti? Tengok kat sini baik-baik http://usahmadawang.blogspot.com/2009/06/isu-kerajaan-perpaduanunity-government_19.html .Jika bukan fitnah, sila ambil tindakan disiplin ke atas Lembaga Disiplin kerana buat-buat tak tahu tentang hal ini (hehehe.. kalau Lembaga Disiplin bermasalah, siapa pula yang layak untuk menegur Badan Disiplin?). Nak kena tunggu laporang dan aduang baru nak siasat dan ambil tindakang? Kalau macam tu lebih kurang macam SPRM lah kita. Kenapa tak siasat dan kenapa tak ambil tindakan disiplin. Bukankah sudah ada PARASIT DALAM PAS? Adakah kerana adanya PARASIT JERUNG, maka tak berani untuk diambil tindakan. Kenapa jerung nak dilepaskan walaupun terbukti ada MERIT untuk disiasat?

Benarlah seperti kata TITM , Ingatlah, kalau anda tidak boleh membantu jamaah, jangan menyusahkan jamaah.

Maka oleh kerana tidak mahu merosakkan jamaah pada masa akan datang , maka saya bertindak untuk membantu jamaah dengan mendedahkan penyelewengan yang ada serta parasit-parasit yang ada dalam PAS agar diambil tindakan oleh TITM. Sekurang-kurangnya saya ada hujjah berhadapan dengan Allah seperti mana kisah burung pipit membantu memadamkan api ketika Nabi Ibrahim dibakar oleh Firaun laknatullah dan sepertimana kisah burung hud-hud memberitahu Nabi Sulaiman akan adanya makhluk yang bergelar raja/permaisuri yg menyengutukan Allah s.w.t.

Kalau ada para sahabat r.a. ingin membetulkan Saidina Umar dengan pedang dikhalayak ramai, maka rasanya tidaklah salah untuk saya membetulkan pemimpin dengan blog di medan maya ini.

Wallahu a'lam.

1 comment:

  1. blog tuan telah dimasukkan dalam senarai bloglist saya. Teruskan menulis untuk kemaslahatan sejagat.

    ReplyDelete